Wehlse Bijenkorf

Bij De Wehlse Bijenkorf wordt vooral naar de klant geluisterd

Door Tom Koster

Een van de vrienden van UGHV is de Wehlse Bijenkorf. Je weet wel, die meubelzaak in Wehl met Erik Hulzenbos in de advertenties. Een familiebedrijf dat al meer dan 80 jaar bestaat. Ik heb het genoegen om te praten met eigenaar John Timmermans. John is de derde generatie en samen met zijn vrouw Suzan en een gemotiveerd team, helpt hij zijn klanten aan mooi meubilair en bijpassende stoffering.

advertentie--De--Wehlse-Bijenkorf-basisbeeld-normaal

Nu ben ik altijd benieuwd hoe zo’n bedrijf is ontstaan. Tijdens ons gesprek in de winkel zaten we onder andere in een gezellig café. Een café in de winkel welteverstaan. Daar zag ik een bakfiets staan met daarop een oude matras. Dat bleek met het ontstaan van De Wehlse Bijenkorf te maken te hebben. De opa van John was in 1933 begonnen met zijn bedrijf. Toen met de bakfiets. Destijds verkocht hij textiel en had hij een matrassenfabriek. Jaren later kwam de vader van John in het bedrijf werken en werden er steeds meer stoffering en de eerste meubelen verkocht. Langzaamaan in de jaren, werd het bedrijf uitgebreid. Steeds een paar honderd vierkante meter erbij.

John werkt samen met 6 collega’s in de winkel, een van hen is zijn vrouw Suzan. Zij komt ook vaak bij mensen thuis voor kleuradvies. Daarbij neemt zij een koffer mee met verschillende modellen en kleuren. Op deze manier kan een optimale combinatie worden gevonden. Een combinatie die perfect past bij de investering die mensen in meubels en stoffering bij De Wehlse Bijenkorf doen. John geeft duidelijk aan, dat het niet gaat om een paar boodschappen kopen. Nee, mensen komen met een behoefte, met vragen, met wensen. Daar spelen John en zijn team dan zo goed mogelijk op in. Dat begint door als eerste goed te luisteren naar de klant. Wat wil de klant nu precies. Wat zijn de wensen, wat zijn de eisen. Want één keer verkopen aan een klant is niet zo moeilijk, zegt John. Veel belangrijker is het dat de klant ook na een tijdje weer terugkomt. Weer iets nieuws koopt. Dat lukt alleen als de klant ook echt tevreden is.

John is heel kritisch op wat hij zijn klanten aanbiedt. Daarbij let hij goed op de prijs-kwaliteit verhouding. Bewust kiest hij aanbieders die niet alleen een goede collectie hebben voor een aantrekkelijke prijs, maar waarbij ook de service erg goed is. “Service is wat klanten terug laat komen naar De Wehlse Bijenkorf.”, zegt John. Want het kan altijd wel gebeuren dat er iets niet helemaal goed gaat. Iets gaat stuk of raakt defect. De klant is daar dan uiteraard niet blij mee. Dan springen John en zijn team in de bres, om de klant snel en goed te helpen. Dat is natuurlijk vanzelfsprekend tijdens de garantieperiode van de meubels, maar ook vaak  daarna wordt service verleend. Ook dan wordt de klant geholpen waar nodig. John gaat dan de strijd aan met de leverancier om de onkosten voor de klant vergoed te krijgen.

Wanneer een leverancier te veel steken laat vallen, dan gaat De Wehlse Bijenkorf afscheid nemen van die leverancier. In het belang van de klant welteverstaan, want de klant mag nooit de dupe worden van het feit dat een leverancier zijn zaken niet goed op orde heeft.
De basis collectie is in de jaren niet echt heel spectaculair veranderd. Bewust niet. Want de vertrouwde collectie is gebleven. Deze is aangevuld met de wensen van de klant, door het goed luisteren naar de klant. Door steeds maar weer te vragen wat beter kan. Welke leveranciers kunnen beter? Welke leveranciers werken sneller? Welke leveranciers doen hun service op een goede manier? De klant en de wensen van de klant staan altijd voorop. Daarop worden de collectie en de bijpassende leveranciers gekozen.

Naast de winkel van De Wehlse Bijenkorf, heeft John Timmermans ook nog twee andere winkels, gespecialiseerd in relax stoelen. Op zowel een andere locatie in Wehl, alsook in de plaats Elst staat een uitgebreide collectie van zogenaamde sta-op-stoelen. Er zijn altijd zo’n 60 stoelen op voorraad. Waaraan dient zo’n stoel dan te voldoen? Zo’n stoel dient goed aan te voelen, prettig te zitten en mooi bij de rest van de meubels te passen. John en zijn team hebben kosten nog moeite gespaard om het voor de klant zo gemakkelijk mogelijk te maken. Bij Zit en Relax kunt je altijd slagen voor een prettige en comfortabele stoel.

Bij woninginrichting horen niet alleen meubels, ook de stoffering is natuurlijk belangrijk. Om mee te gaan met de tijd heeft De Wehlse Bijenkorf recentelijk een nieuwe stoffeerafdeling geopend. Reden temeer om eens een kijkje te nemen in Wehl of in Elst. Je bent van harte welkom.

Voor meer informatie:

De Wehlse Bijenkorf
Nijverheidsweg 10
Industrieterrein Wehl
7031 BV Wehl
T: 0314-681208
W: Wehlsebijenkorf
E: info@wonenenslapen.nl

Zit en Relax Wehl

Catharinastraat 4
7031 BC Wehl
Tel.: 0314-845969

Zit en Relax Elst

Bemmelseweg 81
6662 PE Elst
Tel.: 0481-356029

Sponsoren van UGHV